Valovi šume, a brnistra cvate

18.05.2007.

Danas bi za promjenu mogli malo zaronit u botaniku, posebno u mirisno bilje, smilje i bosilje ili već nešto slično.
Na repertoaru nam je mirisna bomba – brnistra!

Mislite da je brnistra neka bezvezna biljka!? Čekajte malo, nemojte prišit i dušu grišit.
Brnistra ili žuka je, ako ćemo govorit stručnim rječnikom - trnovit grm našeg južnog primorja iz porodice mahunarki s oblim, zelenim, šibastim ograncima. Ima velike žute leptiraste i mirisne cvjetove koji se razvijaju u grozdovima.



Kad se razvije sjeme, izbojci se odrežu, vežu u snopove, pa ih se potoča u vodu ili more. Nekad se brnistra znala upotrebljavat za proizvodnju tkanina, posebno za omotače, šatore, tapete, vriće, brodske konope, ponekad se koristila čak i za punjenje madraca.
Brnistra je karakteristična za područje Dalmacije, a čak i ime grada Splita, po jednoj od teorija, vuče porijeklo iz grčkog imena ove biljke (Spartium junceum).



Ostalo mi je u sjećanju kako je moj dida brnistrom veziva lozu u svojim vinogradima. Govori se i to, da tamo di raste brnistra nema zmija, ali osobno nisam baš uvjeren u tu teoriju. Jerbo danas, unatoč svim dobrim stranama ove biljke, brnistra se proširila možda i više nego šta je tribala. Tamo di je prohuja požar, teško će se šuma ikada više obnovit, a upravo brnistra ima najveće šanse da postane nova gazdarica na opožarenim površinama. Za nevolju, to samo stvara priliku za neki novi požar. Jeste li ikada vidili kako brnistra gori? Ma brnistra ne da gori, ona jednostavno eksplodira! Frumm! Nemoguće je brnistru gasit. Ne bi niko reka, ali puna je aromatičnih ulja u onim svojim "bodljikama."



Zašto sam se danas uopće ovoliko raspisa o brnistri?

Prema usmenoj narodnoj predaji starijih generacija svekolike uzmorske muške populacije, upravo u ovo vrime godine kad brnistra cvate, kad se brda i planine okite žutim cvićem, žene iz nekog nepoznatog razloga postaju znatno više zavodljivije i erotičnije. Doduše, ovo sam ja reka onako "ufino", jer je poznato da sam ja pristojan bloger pa ne želim koristit jedan izraz kojega koriste ti ljubavnički veterani, samo ću ka ono spomenit da se taj izraz rimuje sa ebozovna. Na temelju mojeg skromnog iskustva na tom području, ne mogu do kraja dokučiti radi li se tu o znanstveno utemeljenim činjenicama ili su to tek puste tlapnje, odnosno babske ili bolje reći didske priče.... Navodno bi se tih dana posrećilo čak i onima koji su čitave godine bili osuđeni na zlosretnu apstinentsku sudbinu.

E sad, ako je to uistinu tako, još uvik ostaje veliko pitanje je li ta proljetna požuda uzrokovana baš tim zamamnim i opijajućim mirisom brnistre ili možda nekim drugim biljem koje cvate u isto vrime. U svakom slučaju, imamo zanimljivu temu i neograničene količine materijala za istraživanje.
Jer, ako dobijemo pozitivne rezultate, strah me i zamislit kakva bi sve čuda mogli napripravit od brnistre?

<< Arhiva >>